Willem Jansen, Molens aan de Poel

In ’t Houten huis, het streek museum in De Rijp, loopt een prachtige tentoonstelling over klederdracht met de naam: “STREEKDRACHT van kust tot kust”.
Naast o.a. Volendam, Beemster en Marken, wordt ook de klederdracht uit de Zaanstreek belicht. Om het exposeren van de kleding te plaatsen in de streek, heeft men schilderijen opgehangen die de streek een herkenbaar accent te geven.
Bij de Zaanstreek heeft men hiervoor een schilderij gekozen van Willem Jansen. Het belang van het molenleven in de Zaanstreek in die periode wordt benadrukt door het schilderij ‘Molens aan de Poel’ wat de stichting voor de duur van de expositie in bruikleen heeft gegeven.
Op de tentoonstelling is een brochure beschikbaar die een korte toelichting geeft op de verschillende drachten per streek. Nog voor de grote welvaart in de Zaanstreek, die rond 1775 was, was de mode voor de dames zeer chique met veel rokken, een jak en een schoot. De stoffen werden meegebracht door de VOC, zoals het veel gedragen Madras Ruiten katoen.
Naast het genieten van deze prachtige stoffen zijn ook de schilderijen bijzonder mooi om te bekijken. Uit Volendam bijvoorbeeld met werken van o.a. Hans von Bartels, een portret van een gehurkte man, een straatbeeld en een Maurice Sijs van vrouwen in een grasveld. Al met al zeer de moeite waard om te bezoeken. De expositie is nog tot 24 april 2022 te zien.