“De albums van Hille –Beschuit voor ’t plaatje”

Ter gelegenheid van haar vijftigjarig bestaan opent de Willem Jansen Stichting op 8 april een expositie welke volledig is gewijd aan de aquarellen gemaakt voor de plaatjesalbums die de voormalige Koek- en beschuitfabriek Hille uitgaf.

De Zaandamse beschuitfabrikant gaf meer dan twintig albums uit waarvoor inplakplaatjes konden worden gespaard. Het was indertijd succesvolle klantenbinding, wat ook door andere bedrijven zoals bijvoorbeeld Verkade werd ingezet. Voor een aantal van deze albums maakte Willem Jansen de illustraties. Ook de Zaanse kunstenaar Rein Stuurman kreeg meerdere keren de opdracht om albums te illustreren. Al jaren echter speelde de vraag of de originele kunstwerken waarvan de inplakplaatjes werden gedrukt bewaard zijn gebleven. Meerdere keren is hier tevergeefs naar gezocht en navraag gedaan.

Twee jaar geleden ontving de stichting een geheel onverwacht bericht dat veel van deze aquarellen er inderdaad nog zijn. Niet alleen van de Zaankanters Jansen en Stuurman, maar ook van Bernard van Vlijmen, Harry van Kruiningen en Sam van Beek die ook albums illustreerden. Enige tijd geleden vond deze ontdekking een vervolg en konden, zorgvuldig opgeborgen in een houten Hille beschuitkist, honderden originele aquarellen stuk voor stuk worden bewonderd. Het Marktplein in Sittard van Willem Jansen, de Afsluitdijk van Bernard van Vlijmen of de indrukwekkende kleurenpracht van de tropische vissen zoals Rein Stuurman en Harry van Kruiningen deze in aquarel vastlegden.

In oktober vorig jaar heeft de stichting deze verzameling aan haar collectie mogen toevoegen. Het is zonder twijfel in al die vijftig jaar de meest opmerkelijke verkrijging; belangrijk cultureel erfgoed wat terugkomt naar de Zaanstreek en zijn plek vindt in het hart van de collectie.
Deze unieke vondst is dan ook het centrale thema van de jubileumexpositie waarin alle aquarellen worden tentoongesteld. Hierbij wordt ook een uitgave gepresenteerd die ingaat op de geschiedenis van Hille, vertelt over de plaatjesalbums en de kunstenaars die deze hebben geïllustreerd en is een selectie van de originele aquarellen afgebeeld.

Willem Jansen en Hille

Het werk van Willem Jansen voor Hille is niet tot de albums beperkt gebleven. De expositie geeft ook aandacht aan (voor)ontwerpen voor verpakkingsmaterialen die Jansen voor de fabrikant maakte. Ook krijgt hij van de heer Eggers, vele jaren directeur van het bedrijf, persoonlijk opdracht om interieurstukken voor zijn woonhuis te ontwerpen en wordt door hem kunst van Jansen aangekocht. Deze vriendschappelijke verstandhouding met het gezin Jansen zal vele jaren voortduren.

Overzicht

Via onderstaande knop krijgt u een volledig overzicht van de aquarellen, en kan bijvoorbeeld ook op album of kunstenaar worden geselecteerd.

Expositie “De albums van Hille – Beschuit voor ’t plaatje”
8 april – 13 mei
Dinsdag t/m zaterdag 9 – 17 uur