De Willem Jansen Stichting beheert al meer dan 40 jaar de artistieke nalatenschap van de Zaanse kunstschilders Willem Jansen (1892- 1969) en zijn zoon Chris Jansen (1918-1961). Doelstelling van de stichting is om deze collectie schilderijen, tekeningen, etsen en verdere documentatie voor een zo’n breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

Vader en zoon Jansen waren met hun werk heel lang beeldbepalende kunstenaars in de Zaanstreek; ruim 20 jaar hiervan woonden ze in Westzaan.

Om ook de jeugd van Westzaan te vertellen wie beide oud-dorpsgenoten waren, heeft de stichting een schoolproject opgezet voor de Westzaanse lagere scholen in. Voor verschillend groepen zijn gastlessen gegeven en is de kinderen gevraagd om geïnspireerd door de werken van Jansen & Jansen zelf aan de slag te gaan en een kunstwerk te maken.

Schoolproject Jansen & Jansen 2016

Begin je met potlood of met stift? In rood of in blauw? Driekwartier hadden de leerlingen van basisschool De Kroosduiker geluisterd naar het levensverhaal van de schilder Willem Jansen. Nu lag er een wit vel voor hun neus en waren ze voor even zelf kunstenaar.

Groep 4 en 5 van de Westzaanse basisscholen doen ook dit jaar mee aan het Kunstproject Jansen en Jansen. Met een PowerPoint presentatie, originele schilderijen, het schilderspalet en het hoofd van Willem Jansen geeft de, naar de schilder vernoemde stichting, les over kunst uit de eigen omgeving.

‘Hé, dat hoofd ken ik. Dat staat toch op de hoek, vooraan in het dorp?’ ‘Ja, klopt’, stelt voorzitter Jan Mulderij. ‘Maar we hebben die kop niet stiekem in de auto geladen hoor’, zegt hij geruststellend. ‘Hij staat nog in het plantsoen op de hoek van de Watermolenstraat, dit is een kopie.’

Schilderen om van te leven, dat is iets anders dan tekenen voor je plezier. Vader en zoon Chris Jansen werkten elke dag aan een gezicht op de Weelbrug of een tekening van molen Het Prinsenhof en het Reghthuys. Een mooie bos bloemen in een vaas was ook goed, als het maar zorgde voor brood op de plank en je er tevreden over kon zijn. Bestuurslid Arjen van Ginkel wist de aandacht van de jeugd te vangen met zijn verhaal over de familie die na 19 keer verhuizen in Westzaan neerstreek.

Daarna was het de beurt aan de jeugd om een stilleven of een dorpsgezicht te maken. Of om toch zelf iets te bedenken, per slot van rekening is een kunstenaar vaak erg gehecht aan zijn vrijheid. De resultaten van alle inspanningen zijn de moeite waard en vallen te bewonderen aan de verschillende schoolmuren op de noord, de zuid en binnenkort ook in het midden bij cbs de Rank.