Willem Jansen (1892-1969) en zoon Chris Jansen (1918-1961) zijn als Zaanse kunstschilders van de 20steeeuw geen onbekenden. De Willem Jansen Stichting zet zich al tientallen jaren in om hun leven werk onder de aandacht te brengen en onderhoudt een omvangrijke collectie van hun kunstwerken. Ook verscheen een biografie over Willem Jansen en enkele jaren geleden bracht de stichting een boek uit over zijn grafische werk. In 2018 is alle aandacht echter voor zoon Chris Jansen, in zijn 100stegeboortejaar.

Zoon Chris is door vader Willem opgeleid en Chris heeft ook altijd min of meer in de schaduw gewerkt van zijn vader. Vrij snel echter volgde hij zijn eigen weg met een geheel eigen en vooral ongeremd en expressief palet in zijn kunst. Op een aantal vlakken bleef gevoelige en labiele Chris achter in zijn ontwikkeling; hij is zelfs enige tijd opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis. Zijn talent voor de schilderkunst echter was buitengewoon. Jarenlang waren Willem en Chris kunstbroeders, wat wreed werd afgebroken toen Chris plotseling op 43-jarige leeftijd overleed.

De biografie geeft Chris het podium wat hij als kunstenaar verdient, om hem te presenteren als zelfstandig kunstschilder en los te maken uit de liefdevolle omhelzing van zijn vader.
De biografie is geschreven door Henk Heijnen, kunsthistoricus en kenner van de Zaanse kunst. De tekst wordt geïllustreerd door vele afbeeldingen van werken van Chris, van monumentale olieverfschilderijen en aandoenlijke schetsjes tot recent ontdekt beeldmateriaal.

U kunt dit boek bestellen door overmaking van € 23,95 (incl. verzendkosten) op  bankrekeningnummer NL52RABO 03701 51 119, t.a.v. de Willem Jansen Stichting te Westzaan o.v.v . Het onvoltooide leven van Chris Jansen. Vermeld ook duidelijk uw volledige adres voor de verzending. Het boek is ook bij Galerie Staphorsius verkrijgbaar.

Galerie Staphorsius
J. J. Allanstraat 287 B
1551 RG  Westzaan
T: 075-6143000
W: staphorsius.nl
Geopend: dinsdag – zaterdag, 9 – 17 uur.