Onthulling Bronzen Borstbeeld

Het begon met een geweldig aanbod van beeldhouwer Kees Koeman tijdens de Zaanse KunstSalon in april 2017. En na bijna 1,5 jaar staat hij daar dan die zaterdag 8 september, op De Dag van Westzaan, in het Willem Jansen plantsoen. Het bronzen borstbeeld van Chris Jansen, eerst nog afgedekt met een deken en in plastic verpakt klaar om te worden onthuld. Het weer werkt die dag prima mee. De dagen ervoor is er in het perkje door dorpsgenoot Ton Heermans, bekend van timmer- en restauratiebedrijf De Zeug in Zaandam, een betonnen sokkel opgetrokken en is het beeld hierop gemonteerd. Veel belangstellenden verzamelden zich die zaterdagmiddag op de hoek Watermolenstraat/ Kerkbuurt waar bestuurslid Arjen van Ginkel iedereen van harte welkom heette bij de officiële onthulling van het beeld. Hij memoreert de activiteiten van de stichting in het Chris Jansen jaar 2018 en vervolgt met een schets over het ontstaan van het perkje waar in het verleden een winkel/woonpand plaats moest maken om het steeds drukkere verkeer op het kruispunt voldoende vrij zicht te geven. Jarenlang werd de plek over-woekerd door struiken. De toevallige ontdekking in de jaren 1980 van het beeld van Willem, gemaakt door Slavomir Miletic, bracht hierin verandering. De gemeente was bereid om het perceel in bruikleen aan de stichting te geven, en na een stevige onderhoudsbeurt kon daar in 1985 het bronzen beeld van Willem worden onthuld. En meer dan 30 jaar later is de beurt aan Chris om een plekje naast zijn vader in te nemen. Tot slot werd aandacht gevraagd voor het “Jansen” vogelhuisje aan de boom in het perkje; een cadeau aan de stichting van Jesse Staphorsius. De onthulling van het Chris beeld werd verricht door Annelies van Goolen, kleindochter van Willem Jansen. Een bijzonder moment, temeer omdat Annelies een zeer goede band met haar oom Chris had. En nu, in het Chris Jansen jaar 2018, zijn vader Willem en zoon Chris en elk in brons herenigd in hun perkje, samen rustig kijkend naar het haastige drukke verkeer wat zich elke dag weer door de Kerkbuurt spoedt.