Harry van Kruiningen, Zelfportret_ca 1934

Harry van Kruiningen (1906-1996) (pseudoniem van Henri A. Janssen – hij wordt geboren nabij het Zeeuwse Kruiningen) wordt onder meer opgeleid aan de Kunstnijverheidsschool in Amsterdam. Hij ontwikkelt zich tot een veelzijdig en geëngageerd beeldend kunstenaar die ook het experiment niet uit de weg gaat. Hij werkt als kunstschilder, graficus, tekenaar, auteur en illustrator. In de oorlogsjaren is hij betrokken bij het kunstenaarsverzet en vervaardigt valse persoonsbewijzen tot hij wordt opgepakt; na te zijn ontsnapt duikt hij onder. Na de oorlog is hij actief in verschillende kunstenaarsvakbonden en -verenigingen om betere werk- en leefomstandigheden voor kunstenaars te bewerkstelligen.
Met zijn grafische werk verwerft hij zijn grootste bekendheid. Zo is hij een van de kunstenaars die in 1953 de opdracht krijgt om beelden van de Watersnoodramp in Zeeland in litho´s vast te leggen, die vervolgens in grote oplagen worden verkocht ten bate van de slachtoffers van de overstromingen.
In 1958 wordt hij docent grafische kunsten aan de Academie voor beeldende kunsten in Arnhem. Zijn werk is terug te vinden in meerdere museale collecties.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de Stichting Harry van Kruiningen: harryvankruiningen.nl