Bij Galerie Staphorsius is vanaf 18 januari een verrassende expositie van kleurenhoutsneden te zien. Acht kunstenaars, allen uit de noordelijke provincies, laten met hun kunstwerken een boeiende combinatie zien van deze oeroude traditionele techniek en hedendaagse invloeden. Het resulteert in een frisse en eigentijdse interpretatie van deze ambachtelijke kunstvorm. In het werken in deze verfijnde techniek wordt deze groep als toonaangevend gezien.
Zo is er figuratief werk te zien van Erik van Ommen; hij exposeerde met zijn werk al in vele musea en galerieën in binnen- en buitenland en publiceerde tientallen boeken. Vogels spelen vaak de hoofdrol in zijn werk. Het werk van Grietje Postma laat zien dat de natuur en het landschap om haar heen een grote inspiratiebron is. In haar houtsneden van voornamelijk het Noord Nederlands landschap worden de kleurlagen subtiel opgebouwd, wat resulteert in prenten met een verstilde, harmonische sfeer. “Werkend in deze techniek vraagt vooraf een goed plan om uiteindelijk tot de essentie van een kunstwerk te komen“, zegt Grietje. Eline Brontsema studeerde af aan de Klassieke Academie in Groningen, en raakte daar reeds gefascineerd door de houtsnedetechniek. Voor haar prenten maakt ook zij gebruik van de reductietechniek, waarmee een enkele houten plaat wordt gebruikt voor alle verschillende kleuren. Het ritme van vormen, de kleurenharmonie en het spel van licht en schaduw zijn bepalend voor de sfeer van een plek die ze wilt weergeven.
Ook is er werk te zien van Claudia van de Leur. Voor haar is naar buiten, banjeren, met schetsblok of fotocamera de ultieme ontspanning en inspiratie. De dingen die haar onderweg inspireren of verwonderen probeert ze te vangen in een beeld, om iets van deze verwondering te bewaren. De onderweg verzamelde beelden verwerkt ze vervolgens in sferische kleurenhoutsneden van vooral landschappen en vogels. Zij studeerde af in 1998 aan de Academie Minerva in Groningen in de richting illustratie & fotografie. Tijdens een cursus grafiek aan de Klassieke Academie in Groningen viel ze als een blok voor de houtsnedetechniek.
Verder is er werk te zien van Siemen Dijkstra, Marjolein Terwindt-Wetterauw, Antje Veldstra en Wijke van der Bij.
Hoe komt een houtsnede tot stand?
Het proces begint bij een plaat hout waarin met gutsen een afbeelding wordt gesneden. De plaat wordt vervolgens ge-inkt, waarbij de weggesneden delen schoon blijven, en wordt een afdruk gemaakt. De techniek wordt daarom ook wel hoogdruk genoemd. Bij kleurenhoutsneden wordt veelal gewerkt volgens de reductiemethode, ook wel verloren snede genoemd. Na een eerste drukgang wordt de plaat inktvrij gemaakt zodat de onderliggende tekening weer zichtbaar komt, en worden vervolgens die delen weggesneden waar de kleur van de eerste drukgang zichtbaar moet blijven. De plaat is klaar voor de tweede drukgang en wordt gerold met een volgende inktkleur. Dit proces van telkens opnieuw snijden, inkten en afdrukken wordt herhaald en zo worden prenten wel opgebouwd in meer dan tien drukgangen. Doorgaans wordt hierbij gewerkt van lichtere naar donkere inktkleuren, maar omgekeerd komt ook wel voor. Met deze methode is elke drukgang een definitieve stap; door het wegsnijden immers is er voor de kunstenaar geen weg terug. Kenmerkend hierbij is dat het drukproces en dus ook het uiteindelijke resultaat, het kunstwerk, vooraf niet helemaal vastligt. Van de gebruikte plaat blijft uiteindelijk niet veel over.
Kleurrijke houtsneden uit het Noorden
18 januari tm 15 maart
dinsdag tm zaterdag 9 – 17 uur
Galerie Staphorsius
JJ Allanstraat 287b
1551RG Westzaan
T: 075 – 6143000
I: staphorsius.nl